Dbaj o to co jesz w ciąży, to Wam wystaczy

Dbaj o to co jesz w ciąży, to Wam wystaczy

Jesteś w ciąży. GRATULACJE! 🙂 Prawdopodobnie dużo myślisz teraz o sobie i dziecku. Robi to każda przyszła mama. Pragniesz dobrze się czuć i być spokojna o zdrowie maleństwa. Chciałabym Ci przekazać najważniejsze informacje o korzystnym dla Was obojga żywieniu w czasie ciąży. Twoje dziecko jest we wspaniałej sytuacji, bo zaspokajasz jego wszystkie potrzeby. Ważne, żebyś pamiętała także o swoich!

Zapisz się na bezpłatne wyzwanie PięknieJEMY w ciąży i zobacz NAGRANIE WEBINARU Kliknij TUTAJ

Pierwszy trymestr

Gorzej się czujesz? To Ci pomoże: wyeliminuj potrawy smażone, tłuste i pikantne. Jeżeli męczy Cię zgaga, zapomnij o wypiekach z dodatkiem proszku do pieczenia. Nie pij dużo w trakcie posiłku. Jedz małe porcje, ale często (ok. 8 razy dziennie). Lepiej ogranicz słodycze i sztuczną żywność. Zdrową i słodką przekąską są suszone owoce. Jeżeli lubisz kawę lub czarną herbatę, to ogranicz ich spożycie do 2 szklanek dziennie. Wypróbuj napar z korzenia imbiru. Koniecznie łykaj tabletki z kwasem foliowym. Jeżeli nie masz apetytu i czujesz, że nie zapewniasz sobie wszystkich niezbędnych witamin i składników odżywczych, to polecam łykać suplementy dla kobiet w ciąży dopasowane do danego trymestru.

Drugi trymestr

Pewnie już Ci lepiej. Dziecko zaczyna intensywnie rosnąć, a Twoje potrzeby żywieniowe są większe o około 360 kcal dziennie. Spróbuj się teraz nie przejadać, mimo wzmożonego apetytu. Ważne, abyś wybierała różnorodne produkty, spożywała 5 posiłków dziennie i piła wodę źródlaną (nie mineralną!). Jedz świeże owoce i warzywa (ewentualnie gotuj je na parze), pełnoziarniste produkty zbożowe, kasze, chude mięso, nasiona roślin strączkowych, jaja, orzechy, kiełki, produkty mleczne, w szczególności jogurty, kefiry i sery.

Trzeci trymestr

Twoje dziecko i Ty potrzebujecie dużo żelaza i wapnia. Maluch w ostatnich tygodniach magazynuje najwięcej żelaza, a wapń buduje kości i zęby. Jeżeli cierpisz na zaparcia, jedz na czczo suszone owoce, kiwi, a doraźnie pij syrop z laktulozą (np. Lactulozum). Pij wodę. Jeżeli masz zgagę, jedz mniejsze porcje, unikaj kwaśnych rzeczy, nie pij gazowanych napojów. Poczujesz ulgę, gdy nie będziesz sięgała po słodycze i tłuste potrawy. Twoja przemiana materii nadal jest o około 475 kcal wyższa niż przed ciążą. Czujesz się opuchnięta? Pij zdrowy wywar z korzenia białej pietruszki, herbatkę z pokrzywy zwyczajnej lub sok z brzozy – to naturalne sposoby na lekkie pozbycie się wody zalegającej w organizmie. Czemu woda jest tak ważna? Przybywa Ci krwi krążącej w ciele, powiększają się niektóre narządy, dziecko rośnie, a w ciągu jednej godziny przez łożysko dochodzi do wymiany aż 450 ml wody! Jeżeli jeszcze do tego często wymiotujesz albo masz małe pragnienie, może to doprowadzać do odkładania się kryształków w moczu i rozwoju kamicy układu moczowego. W razie pojawienia się obrzęków, tym bardziej powinnaś pić dziennie 2–2,5 litra wody źródlanej lub przegotowanej z kranu.

Inne zasady i fakty związane z żywieniem w ciąży

  • W ciąży nie powinnaś eliminować produktów alergizujących (np. mleka, jaj, glutenu, kakao, orzechów). To znaczy, że jeżeli Ty nie masz alergii na mleko, to przez całą ciążę możesz je pić. Nie ma dowodów na związek spożywania mleka i wystąpienia w przyszłości alergii u dziecka. Mleko jest bardzo dobrym źródłem białka, wapnia, witamin z grupy B.
  • Nie ma udowodnionej zależności pomiędzy Twoimi upodobaniami smakowymi w czasie ciąży a płcią dziecka. To raczej zmiany hormonalne wywołują zachcianki.
  • Dla lepszego rozwoju układu nerwowego dziecka (w tym mózgu) bardzo korzystne jest spożywanie produktów bogatych w kwasy DHA lub suplementacja w tabletkach. Do wyboru masz DHA z oleju rybnego lub z alg (delikatniejsze w smaku, lepsze gdy cierpisz na zgagę, mdłości). Jeżeli chwilę po połknięciu tabletki z DHA jest Ci niedobrze, zjedz coś, co szybko poprawi smak.
  • Jeżeli często spożywasz posiłki typu typu fast-food, to jest duże prawdopodobieństwo, że Twoje dziecko będzie miało nadmierny apetyt, ewentualnie nadwagę w przyszłości. Naukowcy twierdzą, że wynika to z przeprogramowania podczas życia płodowego mózgowych ośrodków głodu – sytości.
  • Nie jedz wędzonych ryb, są mocno solone (sprzyjają obrzękom) i zawierają rakotwórcze (w dużych ilościach) nitrozoaminy.
  • Wybieraj najlepsze gatunki ryb tłustych (łosoś, śledź) i chudych (dorsz, mintaj).
  • Jedzenie produktów zawierających wapń zapobiega nadciśnieniu i ryzyku porodu przedwczesnego (jedz ryby, nasiona roślin strączkowych, sery żółte, maślankę, jogurty).
  • Nie spożywaj niepasteryzowanych produktów mlecznych, tj. surowych jajek, ciast z kremem, pasztetów, wyrobów garmażeryjnych – niosą ryzyko zakażenia listeriozą. Nigdy nie jedz surowego mięsa – grozi toksoplazmozą.
  • Doskonałym źródłem białka i żelaza są nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soczewica, ciecierzyca i inne).
  • Jeżeli spodziewasz się bliźniąt, to Twoje zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest jeszcze większe.
  • Przyrost masy ciała w ciąży jest sprawą bardzo indywidualną. Najlepiej, gdy nie przytyjesz więcej niż 18 kg. Najczęściej powodem zbyt dużego przybierania masy ciała jest spożywanie słodyczy, białego pieczywa i ciast drożdżowych.
  • Postaraj się ciągle nie podjadać. Gdy po posiłku znowu masz ochotę sięgnąć po coś dobrego, wypij wodę, niesłodzony sok lub herbatkę owocową. Nie używaj słodzików, ich skład nie został przebadany.
  • Gromadzisz dodatkowe kilogramy także po to, aby Twój organizm mógł z powodzeniem produkować pełnowartościowe mleko po porodzie.
  • Dbaj o swoją wagę ciała. Dodatkowe ZBĘDNE kilogramy zwiększają bóle kręgosłupa, obrzęki, bóle kolan, powodują żylaki, hemoroidy (ucisk na naczynia krwionośne), zwiększają ryzyko cukrzycy ciążowej, nadciśnienia, makrosomii noworodka (bardzo duży noworodek), przedwczesnego porodu, cięcia cesarskiego.
  • Odchudzanie się, niedojadanie grozi słabym rozwoje dziecka, wadami rozwojowymi, chorobami okołoporodowymi, a nawet śmiercią dziecka.
  • Najzdrowszą obróbką termiczną jest gotowanie na parze, duszenie, zapiekanie, gotowanie w wodzie.
  • Pij letnią wodę, szczególnie, gdy na dworze jest chłodniej. Aby wchłonąć napój, Twój organizm najpierw musi najpierw go ogrzać.
  • Najzdrowsze pieczywo możesz upiec sama. Wystarczy dobra mąka, zakwas i woda. Możesz dodać ulubione ziarna lub zioła. Nie dodawaj soli!
  • Mięso jedz razem z surowymi warzywami (poprawisz przyswajalność żelaza).
  • Unikaj margaryny, chipsów, ciastek kruchych, sosów i zupek w proszku, dań gotowych – producenci dodają do nich szkodliwe tłuszcze.

Zapisz się na bezpłatne wyzwanie PięknieJEMY w ciąży i zobacz NAGRANIE WEBINARU Kliknij TUTAJ

Korekta tekstu http://monikazaborska.pl/ Polecam 🙂