Żywienie niemowląt w 12 miesiącu życia

Żywienie niemowląt w 12 miesiącu życia

To wyjątkowy miesiąc. Pożegnanie okresu niemowlęcego i rozpoczęcie lada chwila etapu małego dziecka (czyli wieku 1-3). Dziecko każdego dnia demonstruje swoją aprobatę, niezależność oraz wielkie niezadowolenie jak coś mu się nie podoba. Np.to że mu czegoś odmawiasz.

To taki wiek, że wielu rodziców myśli że dziecko jest już ,,duże” i ,,nic mu się nie stanie” jak zje kawałek od mamy czy taty. Małego gryza to tu, to tam. Owszem, maluch potroił masę urodzeniową i łapczywie wyciąga rękę gdy widzi Cię jedzącą frytki, ale to nie powód aby go nimi częstować.

Polecam żebyś zobaczyła ten filmik na temat jedzenia żywności fast-food przez dzieci.

 

Dawaj wybór. Mały wybór. Buraczek czy brokuł, ser biały czy ser żółty. Za dużo opcji też dziecko ,,męczy” i może być tak że z 5 proponowanych warzyw nie wybierze żadnego.

Pozwalaj dziecku na dużą samodzielność. Możliwe, że Twoje dziecko umie już jeść łyżeczką. Jeżeli do tej pory chętniej jadło paluszkami to najwyższa pora na sztućce. Pokazuj jak sama jesz, naprowadzaj rękę. Jest to ważne, bo możliwe, że Twoje dziecko niedługo pójdzie do żłobka a tam umiejętność samodzielnego zjedzenia zupki jest na wagę złota. Dziecko w 12 miesiącu sprawdza reakcje najbliższych na swoje zachowanie. Chwal je za poprawne ruchy łyżeczką i dopinguj.

Nie musisz  rezygnować z karmienia piersią. Wybór należy do Ciebie. Mleko jest nadal pełnowartościowym posiłkiem. Zastanów się lepiej jak Ty się z tym czujesz. Jeżeli dobrze to karm a jeżeli nie to możesz wprowadzić mleko modyfikowane (zalecane wg producentów z nr 3, ale równie dobrze możesz podawać nr 1 lub 2). Za miesiąc będziesz mogła podawać mleko świeże krowie do 500 ml dziennie, ale możesz pozostać przy modyfikowanym. Wszelkie budynie czy owsianki gotuj na mleku świeżym pasteryzowanym najlepiej o zawartości 2-3,2% tłuszczu.

Pamiętaj, żeby nie przesadzać z liczbą posiłków. Twoje dziecko potrzebuje 5, max 6 posiłków dziennie. Ciągłe podjadanie to nie jest dobry pomysł. Odczucie głodu pomiędzy posiłkami jest czymś normalnym. Czekajmy, aż dziecko da znać że chce jeść, ale pamiętajmy ile czasu minęło od ostatniego posiłku. Może się zdarzyć, że dziecko pochłonięte dobrą zabawą nie będzie czuło głodu.

Warto przynajmniej raz w tygodniu podawać jakąś nowość. Pamiętajcie, że w najbliższych tygodniach czy miesiącach może się zacząć  strach przed nowymi smakami, potrawami. Nie poddawajcie się po paru próbach podania.

 

Zapisz się na mój newsletter!

Twój mail jest u mnie bezpieczny. Wysyłając swoje dane wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Zuzannę Kłos (kontakt@dietetykasmyka.pl) do wysyłki newslettera. W każdej chwili możesz cofnąć zgodę.

Tak, chcę!