Wigilia i święta z niemowlakiem lub małym dzieckiem

Wigilia i święta z niemowlakiem lub małym dzieckiem

Jeżeli to pierwsza Wigilia i Święta Twojego maluszka (po rozszerzeniu diety) to z pewnością zastanawiasz się co możesz mu zaproponować, aby z jednej strony zjadł z Wami tę szczególną kolację, a z drugiej zasnął bez bólu brzuszka. A jeżeli dopiero oczekujesz dziecka to przeczytaj ,,Wigilia z ciążowym brzuszkiem

Podpowiem Ci na co musisz zwrócić uwagę i które dania będą najbezpieczniejsze.

Zapoznaj się z moim autorskim schematem rozszerzania menu niemowląt i podejmij decyzję co już Twoje dziecko może jeść. Najgorszym pomysłem będzie ,,złamanie” dotychczasowego stopniowego rozszerzania diety i podanie kilku zupełnie nowych produktów w czasie wigilijnej kolacji lub w 2 dni świąt. Zauważ, że Wigilia to dość późny posiłek, a objawy alergii mogą wystąpić w nocy (najczęściej w ciągu 24-48 h).

Do 3 roku naprawdę trzeba uważać na to co i ile zje dziecko (bo niektóre dzieci mają niemalże niepohamowany apetyt). Małe dziecko nie może jeść tradycyjnych potraw wigilijnych. Jest to ciężkostrawna kolacja, którą czasami odchorowują nawet dorośli. Prawie wszystkie dania są solone- niektóre dość mocno. Nie zachęcaj dziecka do próbowania wszystkich potraw – zgodnie z tradycją. Niech same kiedyś podpatrzą ten zwyczaj u nas. A na razie niech zjedzą lub spróbują 2-3 potrawy i to im wystarczy.

Pamiętaj, że kolację wigilijną jecie po południu. Polecam zacząć Wigilię nawet około 15-16, aby to nie był ostatni posiłek dziecka (raczej późny obiad) i zdążył się strawić do wieczora. Twoje dziecko będzie Was obserwowało- uśmiechaj się, uspokój, naciesz się tymi chwilami. Dziecko usiedzi przy stole (w krzesełku lub na krześle!) około 15-30 minut. Nie zmuszaj i nie oczekuj, że wytrzyma do końca kolacji. Nie zgadzaj się jednak na jedzenie podczas zabawy lub w biegu.  Jeżeli chcesz zjeść posiłek w spokoju z resztą rodziny, pomyśl czym możesz zająć dziecko po posiłku.

Co możesz podać przed 1 roczkiem?

  • dobrą rybę np.gotowaną na parze, duszoną
  • kompot z suszonych owoców w tym jabłek, gruszek, śliwek itp.
  • gotowane pierogi domowe (tutaj masz przepis na bardzo proste ciasto) z lekkim nadzieniem (np. jabłkami z cynamonem, truskawkami, soczewicą, ruskie, ze twarogiem i ziołami )
  • barszcz na zakwasie
  • rybę po grecku (gotowaną, z warzywami)
  • gotowane lub duszone mięso
  • ciasta drożdżowe (jeżeli dziecko dobrze toleruje gluten i nie ma alergii na białka mleka)
  • sałatkę jarzynową (bez majonezu, np. z jogurtem i ziołami)
  • kawałki ugotowanych warzyw w formie BLW
  • kisiel z suszonej żurawiny
  • pieczone jabłka i gruszki

Bardzo uważamy na ości. Najlepiej usunąć wszelkie ości z ryby, pokroić na mniejsze kawałki i zmiksować. Wymieszać z ziołami i np. jajkiem oraz ugotować pulpeciki rybne. Jeżeli nie mamy tyle czasu to pozostaje upieczenie lub ugotowanie na parze i potem ręczne wybieranie małych, pozbawionych ości kawałków.

Uwaga na:

  • miód, choć naturalny z dobrej pasieki jest bardzo zdrowy, to podajemy go po 1 urodzinach (wprowadzając najpierw w małych ilościach jak każdy nowy produkt)
  • orzechy – samo zdrowie, kopalnia minerałów, ale mogą spowodować bardzo silną alergię (nie wolno tego bagatelizować, a do wielu ciast dodaje się orzechy). Migdały mają najsłabsze właściwości alergizujące
  • mak- podajemy najwcześniej w 2 roku

Czego niemowlęta i małe dzieci NIE POWINNY jeść w Wigilię i Święta?

  • grzybów leśnych (warto poczekać nawet do do 10 roku życia)
  • zupa grzybowa
  • ryb marynowanych w occie lub oleju (np. śledzie, także w sosach śmietanowych jest ocet)
  • smażonych ryb (szczególnie w panierce z bułki tartej) i mięs
  • bigosu
  • odsmażanych pierogów
  • pasztetów mięsnych (kupnych)
  • ryby z dużą ilością małych ości
  • barszczu instant z torebki (i innych takich zup)
  • kapusta z grochem

Jeżeli się wahasz, czy po danej potrawie Twoje dziecko będzie się dobrze czuła to lepiej zrezygnuj. Niech na stole pojawią się dania znane, mniej przyprawione. Nie namawiam, aby przygotowywać wielu potraw specjalnie dla dziecka, bo może się okazać, że dziecko niczego nie zje. Po prostu zrób zdrowszą wersję kilku potraw.

Życzę pięknych i smacznych Świąt. Zuzanna

Zapisz się na mój newsletter!

Twój mail jest u mnie bezpieczny. Wysyłając swoje dane wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Zuzannę Kłos (kontakt@dietetykasmyka.pl) do wysyłki newslettera. W każdej chwili możesz cofnąć zgodę.

Tak, chcę!