Rozszerz menu maluszka - autorski schemat dla rodziców niemowląt

Rozszerz menu maluszka - autorski schemat dla rodziców niemowląt

Co jakiś czas wrzucając przepis na bloga PRZEZ BRZUSZEK DO SERCA dostawałam od Was pytania w stylu – czemu ten przepis jest dopiero od 9 miesiąca? Albo czym się kieruję oznaczając dany przepis? Gdzie znalazłam takie wytyczne itp. I wiecie co? Najczęściej starałam się potwierdzić tej osobie, że tu i tam także polecają wprowadzenie dopiero w 9 miesiącu danego warzywa i stąd takie moje oznaczenie przy zupce. A potem… stworzyłam autorski schemat ,,ROZSZERZ MENU MALUSZKA” (nie dietę!). Zaciekawiłam Cię ? To przeczytaj do końca 🙂

4 lata temu zamieściłam na blogu stary schemat żywienia niemowląt, który był podzielony na kolejne miesiące życia dziecka. Lata leciały i wszedł w życie nowy schemat, dodatkowo zaktualizowany w 2016 ZOBACZ TUTAJ

Jeżeli powyższy bardzo ogólny schemat Ci odpowiada to ok i nie musisz czytać dalej. Dla mnie oznacza on jedno: mama praktycznie od 5 miesiąca (najpóźniej od 7) codziennie otwiera lodówkę i podaje dziecku to co jej wygodnie, co akurat ma w tej lodówce czy szafkach kuchennych. Idzie do sklepu i bez zastanowienia może kupić na obiad dla swojego maluszka dowolne warzywo. Niby proste.

Ja uważam, że o wiele łatwiej jest mieć plan! Listę owoców, warzyw i innych produktów, które stopniowo będziemy wprowadzać. Tak postępowałam ze swoimi dziećmi i tak polecam Tobie. Dodam, że w wielu krajach są takie schematy i ja w oparciu o swoją wiedzę, obserwację różnych dzieci (jak reagowały na rozszerzanie menu) i wspomniane schematy opracowałam całkowicie autorski schemat ROZSZERZ MENU MALUSZKA. Trochę mi to zajęło czasu, bo często szukałam w kilku miejscach danego składnika, aby później go przyporządkować do swojego schematu.

W internecie znajdziecie mnóstwo artykułów na temat rozszerzania diety niemowląt, wszędzie jest praktycznie to samo. Takie artykuły piszą copywriterzy, pasjonacie zdrowego odżywiania dzieci lub po prostu mamy… oczywiście piszą je także medycy (na szczęście). Nie mam ochoty powielać kropka w kropkę tego co już napisano.

Są mamy, które lepiej się czują z taką ściągawką. Wiedzą kiedy i co warto podać. Planują. Ja tak miałam. Dla nich taki ogólny opis typu ,,rozgniecione, ugotowane warzywa i owoce” mówi tyle to nic.

Może uznasz to za zbyt zuchwałe ale zadałam sobie pytanie ,,kto jak nie dietetyk dziecięcy ma ułożyć taki bardziej szczegółowy schemat?”. I chodziłam z tą myślą ładnych parę miesięcy 🙂

Mój schemat podzieliłam na 4 bloki, każdy obejmuje 2 miesiące. Nie znalazłam takiego podziału NIGDZIE (jeżeli Ty znajdziesz to proszę daj mi znać), dlatego z pełną świadomością mówię, że to mój autorski schemat. Nawet poniższe hasła (pewnie je znasz) dopasowałam do tego co jest mi bliższe. W polskim schemacie ogólnym to mama decyduje o tym kiedy i jak posiłek będzie podany. To mi się trochę kłóci z akceptacją potrzeb dziecka, ponieważ dziecko może akurat jeszcze nie być głodne albo krztusić się grudkami- dlatego uważam, że sama mama nie decyduje (chyba, że zrobi to na siłę).

Jeżeli chcesz to możesz pobrać z TEJ STRONY  i wydrukować sobie inne pomocne materiały przy rozszerzaniu diety. Wystarczy, że zapiszesz się TUTAJ a ja od razu wyślę Ci darmowe materiały ułatwiające żywienie niemowląt i dzieci. Naprawdę warto! W kolejnych miesiącach zamierzam dodawać kolejne takie fajne i przydatne rzeczy 🙂

 

MALUSZEK decyduje CZY zje i ILE zje
TY decydujesz CO dziecko dostanie do jedzenia,
RAZEM decydujecie KIEDY i JAK posiłek będzie podany

Dlaczego akurat tak?

  • dziecko ma prawo odmówić
  • dziecko ma zmienny apetyt
  • mama odpowiada za posiłki, dziecko nie wie co jest zdrowe a co szkodzi
  • Ty znasz się na zegarku, ale dziecko wie najlepiej czy już jest głodne
  • Ty proponujesz papki lub kawałki, ale szanujesz preferencje i gotowość dziecka

O tym pamiętaj:

  • rozszerzanie diety możesz spokojnie rozpocząć w 7 miesiącu, najwcześniej w 5 miesiącu (jeżeli istnieje taka potrzeba a DZIECKO jest gotowe i chętne do poznawania nowych smaków)
  • najlepszym i najbezpieczniejszym miejscem do karmienia dziecka jest fotelik
  • jeżeli dziecko nie siedzi samodzielnie rozłóż oparcie fotelika pod mniejszym kątem
  • każdy nowy produkt podaj w małych ilościach (parę łyżeczek) i po 2-3 dniach jeżeli nie wystąpią niepożądane objawy możesz zwiększać porcję
  • dziecko po 6 miesiącu może jeść od 1 do 3 posiłków uzupełniających dziennie (w zależności od apetytu)
  • po posiłku uzupełniającym proponuj dziecku mleko (kp lub mm) , chyba że widzisz  (obserwuj swoje dziecko) i czujesz (zaufaj swojej intuicji), że dziecko się najadło
  • po 6 miesiącu staraj się uregulować dziecku pory posiłków ( także mlecznych)
  • zanim zaczniemy przygotowywać potrawy dokładanie umyj ręce oraz składniki, przyrządy, deski, naczynia, noże- wszystko musi być naprawdę czyste
  • korzystaj z produktów świeżych lub mrożonych, zawsze dobrej jakości
  • nie używaj produktów z puszek (czyli konserwowych np. groszku)
  • przez pierwszych kilka miesięcy wszystkie owoce i warzywa obieraj ze skórki
  • posiłków nie dosładzaj i nie dosalaj
  • przynajmniej przez pierwszy rok mięso i ryby gotuj osobno, odcedź i dodaj do zupki
  • jeżeli po zmiksowaniu zupka wyszła zbyt płynna to możesz ją zagęścić dodając naturalną kaszkę bezglutenową błyskawiczną (np. Holle)
  • przy wprowadzaniu stałych produktów do diety dziecka zaczynamy proponować dziecku wodę źródlaną do picia z kubka dostosowanego do jego wieku
  • do zupek i przecierów warzywnych zawsze dodajemy dobry tłuszcz np. masło niesolone, oliwę z oliwek, olej rzepakowy lub olej kokosowy
  • postaw na gotowanie samodzielne, a dania gotowe, wyciskane musy i słoiczki używaj okazjonalnie

Zakończ posiłek gdy maluszek w wieku 6-12 miesięcy:

  • odwraca stanowczo głowę
  • zaciska usta płacze, mocno marudzi
  • wypluwa jedzenie (nie mylić z odruchem wypychania języka
  • trzyma jedzenie w buzi a nie przełyka
  • odpycha łyżeczkę, miseczkę, kubek
  • zjadł już naprawdę dużą porcję jak na swoje dotychczasowe możliwości (znasz swoje dziecko najlepiej, więc zaufaj intuicji)

W 5 LUB 6 MIESIĄCU TWOJE DZIECKO MOŻE* SPRÓBOWAĆ

*MOŻE a nie musi 🙂

  • jabłko
  • gruszka
  • awokado
  • bataty
  • ziemniaki
  • marchewka
  • dynia
  • natka pietruszki
  • koperek
  • kaszki bezglutenowe np. jaglana, gryczaną, ryżowa, kukurydziane, z amarantusa, komosa ryżowa
  • oliwę i oleje roślinne

Jeżeli chcesz wiedzieć co Twój maluszek może jeść w kolejnych miesiącach POBIERZ TERAZ mój autorski bezpłatny schemat ROZSZERZ MENU MALUSZKA

Jeżeli czegoś nie znalazłaś na liście to napisz do mnie kontakt@dietetykasmyka.pl a ja to uzupełnię