10 super produktów na zwiększenie odporności

10 super produktów na zwiększenie odporności

Katar, kaszel, gorączka, marudzące dziecko, zwolnienia lekarskie, siedzenie w domu, wizyty lekarskie… Czy chcesz tego uniknąć?

Co jest szczególnie ważne?

zbilansowana dieta, regularne posiłki, produkty świeże, nieprzetworzone, zawierające minimalną ilość cukrów prostych (biały cukier jest jednym z najbardziej szkodliwych składników dla układu odpornościowego ponieważ hamuje zdolność białych krwinek (leukocytów) do obrony organizmu przez patogenami, wirusami i bakteriami z którymi mamy kontakt

ruch, szczególnie na świeżym powietrzu. Codzienny spacer z dzieckiem jest obowiązkowy. Postaraj się jak najczęściej wychodzić do parku, gdzie jest więcej tlenu niż na ulicach. Jeżeli Twoje dziecko umie chodzić to na każdym spacerze pozwalaj mu maszerować.

sen– dla dziecka ważny jest zarówno sen dzienny (drzemka) jak i sen nocny, pamiętaj o przewietrzeniu pokoju przed spaniem i po spaniu. Zadbaj o wyciszenie dziecka, pożywną kolację, ciepła (ale nie za gorącą kąpiel).

spokój! Tak, Twoje dziecko może odreagowywać zbyt duże, negatywne emocje poprzez chorobę. Stres, niepokój obniżają odporność- dlatego nie szczędź dziecku czułości na codzień, a w czasie choroby podwój dawkę 🙂

przeziębienie u dzieci

Jakie pokarmy najlepiej wzmacniają naszą odporność?
  1. Zawierające dużo naturalnej witaminy C, czyli surowe owoce i warzywa szczególnie papryka, pomarańcza, pietruszka zielona, brokuł, czarna porzeczka, kiwi, truskawki, kapusta, kiszona kapusta, mango, pomidor
  2. Zawierające beta-karoten czyli prowitaminę A, szczególnie marchewka, dynia, wszystkie zielone warzywa, morele, brzoskwinie, melony, śliwki, pomarańcze
  3. Warzywa cebulowe czyli cebula, czosnek, szczypior i por. Mają bardzo intensywny smak. Syrop z cebuli można mieszać z cukrem- inaczej raczej dziecko nie przełknie. Pomimo cukru, ten naturalny lek jest bezcenny! Można podawać w chorobie ale też profilaktycznie. Czosnek i cebula mają właściwości antybakteryjne, czyli działają jak naturalny antybiotyk.
  4. Zawierające witaminę D, niestety są to praktycznie tylko tłuste ryby. Naukowcy uważają, że nawet 95% populacji w Polsce ma stały niedobór tej witaminy. Moje główne zalecenie: postaw na suplementację. Możesz kupić wit. D bez recepty lub poprosić lekarza rodzinnego o receptę na refundowany Devicap lub Vigantol (koszt około 5 zł!) i codziennie podawać domownikom. Jeżeli masz możliwość pomiędzy godz. 10 a 15 wyjść na spacer to zrób to i nie chowaj się w cieniu, ponieważ wit. D powstaje na skórze pod wpływem promieni słonecznych:-)
  5. Kiszonki– kapusta, ogórki, które korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit, czyli kolonizację probiotycznych mikroorganizmów. Jeżeli Twoje jelita opanowały dobre bakterie to nie ma tam miejsca na te złe. Prosta sprawa, prawda?!
  6. Fermentowane napoje mleczne czyli kefir, jogurt, maślanka, mleko acidofilne. Mają te same właściwości co kiszonki, tylko ważne aby wybierać naturalne i bez dodatku cukru, barwników, zagęszczaczy. Najlepszy skład to mleko+bakterie!
  7. Zawierające kwasy omega 3 i omega 6, czyli tłuste ryby, olej rzepakowy, olej lniany
  8. Zawierające cynk, szczególnie ciemne pieczywo, kasza gryczana, nasiona roślin strączkowych, ser żółty, wołowina, wieprzowina, płatki owsiane, nasiona słonecznika, orzechy
  9. Herbatki ziołowe dla dzieci np.firmy Apotheke (w sklepach ze zdrową żywnością)
  10. I mój (i moich dzieci) ulubieniec, czyli miód. Kanapki z miodem, woda z miodem- to u nas codzienność. Tylko miód naturalny ma właściwości uodparniające. Są różne rodzaje/smaki, które działają lepiej przy różnych schorzeniach. Najbardziej polecam lipowy i rzepakowy- idealny na kaszel, stany  zapalne oskrzeli, płuc, katar.

 

 

Zapisz się na mój newsletter!

Twój mail jest u mnie bezpieczny. Wysyłając swoje dane wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Zuzannę Kłos (kontakt@dietetykasmyka.pl) do wysyłki newslettera. W każdej chwili możesz cofnąć zgodę.

Tak, chcę!