Dbaj o to co jesz w ciąży, to Wam wystaczy

Dbaj o to co jesz w ciąży, to Wam wystaczy
Jesteś w ciąży. Prawdopodobnie dużo myślisz teraz o sobie i o dziecku. Robi to każda przyszła mama. Pragniesz dobrze się czuć i być spokojna o zdrowie maleństwa. Chciałabym Ci przekazać najważniejsze informacje o korzystnym dla Ciebie i Twojego dziecka żywieniu w czasie ciąży. Twoje dziecko ma wspaniale, bo zaspokajasz jego wszystkie potrzeby. Ważne abyś i Ty zaspokajała swoje potrzeby żywieniowe.

Pierwszy trymestr

Gorzej się czujesz? To Ci pomoże: wyeliminuj potrawy smażone, tłuste i pikantne. Jeżeli męczy Cię zgaga to lepiej zapomnij o wypiekach z dodatkiem proszku do pieczenia. Nie pij dużo w trakcie posiłku. Jedz małe porcje, ale często (ok. 8 razy dziennie). Lepiej ogranicz słodycze i sztuczną żywność. Zdrową i słodką przekąską są suszone owoce. Jeżeli lubisz kawę lub czarną herbatę to pij nie więcej niż 2 szklanki dziennie. Wypróbuj napar z korzenia imbiru. Koniecznie łykaj tabletki z kwasem foliowym. Jeżeli nie masz apetytu i czujesz, że nie zapewniasz sobie wszystkich niezbędnych witamin i składników odżywczych, to polecam łykać suplementy dla kobiet w ciąży dopasowane do trymestru.

Drugi trymestr

Pewnie już Ci lepiej. Dziecko zaczyna intensywnie rosnąć a Twoje potrzeby żywieniowe są większe o około 360 kcal dziennie. Spróbuj się teraz nie przejadać mimo większego apetytu. Ważne abyś jadła różnorodnie, 5 posiłków dziennie i piła wodę źródlaną (nie mineralną!). Jedz świeże owoce i warzywa (ewentualnie gotuj na parze), pełnoziarniste produkty zbożowe, kasze, chude mięso, nasiona roślin strączkowych, jaja, orzechy, kiełki, produkty mleczne, w szczególności jogurty, kefiry i sery.

Trzeci trymestr

Twoje dziecko i Ty potrzebujecie dużo żelaza i wapnia. Dziecko w ostatnich tygodniach magazynuje najwięcej żelaza a wapń buduje kości i zęby. Jeżeli cierpisz na zaparcia jedz na czczo suszone owoce, kiwi, a doraźnie pij syrop z laktulozą (np. Lactulozum). Pij wodę. Jeżeli masz zgagę jedz mniejsze porcje, nie jedz kwaśnych rzeczy, nie pij gazowanych napojów. Poczujesz ulgę, gdy nie będziesz też jadła słodyczy i potraw tłustych. Twoja przemiana materii nadal jest o około 475 kcal wyższa niż przed ciążą. Czujesz się opuchnięta? Pij zdrowy wywar z korzenia białej pietruszki, herbatkę z pokrzywy zwyczajnej lub sok z brzozy- to naturalne sposoby lekko odwadniające. Czemu woda jest tak ważna? Zdrowa dieta to jedno, ale picie wody też ma duże znaczenie dla Ciebie i Twojego dziecka. Przybywa Ci krwi krążącej w ciele, powiększają się niektóre narządy, dziecko rośnie a w ciągu 1 h przez łożysko dochodzi do wymiany aż 450 ml wody! Jeżeli jeszcze do tego często wymiotujesz, albo masz małe pragnienie to może być przyczyną odkładania się kryształków w moczu i rozwoju kamicy układu moczowego. Jeżeli pojawią się obrzęki to tym bardziej powinnaś pić 2-2,5 litra wody źródlanej lub przegotowanej z kranu. Może jeszcze o tym nie wiesz

  • W ciąży nie powinnaś eliminować produktów alergizujących (np. mleka, jaj, glutenu, kakao, orzechów). To znaczy, że jeżeli Ty nie masz alergii na mleko to przez całą ciążę możesz je pić. Nie ma dowodów na związek spożywania mleka i wystąpienia w przyszłości alergii u dziecka. Mleko jest bardzo dobrym źródłem białka, wapnia, witamin z grupy B.
  • Nie ma udowodnionej zależności pomiędzy Twoimi upodobaniami smakowymi w czasie ciąży a płcią dziecka. To raczej zmiany hormonalne wywołują zachcianki.
  • Dla lepszego rozwoju układu nerwowego dziecka (w tym mózgu) bardzo korzystne jest spożywanie produktów bogatych w kwasy DHA, lub suplementacja w tabletkach. Do wyboru masz DHA z oleju rybnego lub z alg (delikatniejsze w smaku, lepsze gdy cierpisz na zgagę, mdłości). Jeżeli chwilę po połknięciu tabletki z DHA jest Ci niedobrze, zjedz coś co szybko poprawi smak.

jec5bcelichceszszczc499c59bliwie0adotrwac48738tcjedzwitaminc4990acznajdzieszjc485np0awkapuc59bciec59-default

  • Jeżeli często jesz jedzenie typu fast-food to jest duże prawdopodobieństwo, że Twoje dziecko będzie miało nadmierny apetyt, ewentualnie nadwagę w przyszłości. Naukowcy twierdzą, że wynika to z przeprogramowania podczas życia płodowego mózgowych ośrodków głodu-sytości.
  • Nie jedz wędzonych ryb, są mocno solone (sprzyjają obrzękom) i zawierają rakotwórcze (w dużych ilościach) nitrozoaminy.
  • Wybieraj najlepsze gatunki ryb tłustych (łosoś, śledź) i chudych (dorsz, mintaj)
  • Jedzenie produktów zawierających wapń zapobiega nadciśnieniu i ryzyku porodu przedwczesnego (jedz ryby, nasiona roślin strączkowych, sery żółte, maślankę, jogurty
  • Nie spożywaj niepasteryzowanych produktów mlecznych, surowych jajek, ciast z kremem, pasztetów, wyrobów garmażeryjnych, bo niosą ryzyko zakażenia listeriozą. Nigdy nie jedz surowego mięsa- grozi zakażeniem toksoplazmozą.
  • Doskonałym źródłem białka i żelaza są nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soczewica, ciecierzyca i inne)
  • Jeżeli spodziewasz się bliźniąt, to Twoje zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest jeszcze większe.
  • Przyrost masy ciała w ciąży jest sprawą bardzo indywidualną. Najlepiej gdy nie przytyjesz więcej niż 18 kg. Najczęściej powodem zbyt dużego tycia jest spożywanie słodyczy, białego pieczywa i ciast drożdżowych.
  • Postaraj się ciągle nie podjadać. Gdy niedawno jadłaś posiłek i znowu masz ochotę sięgnąć po coś dobrego wypij wodę, sok niesłodzony lub herbatkę owocową. Nie używaj słodzików, ich skład nie został przebadany.
  • Gromadzisz dodatkowe kilogramy także po to, aby Twój organizm mógł z powodzeniem produkować pełnowartościowe mleko po porodzie.
  • Dbaj o swoją wagę ciała. Dodatkowe ZBĘDNE kilogramy zwiększają bóle kręgosłupa, obrzęki, bóle kolan, powodują żylaki, hemoroidy (ucisk na naczynia krwionośne), zwiększają ryzyko cukrzycy ciążowej, nadciśnienia, makrosomii noworodka (bardzo duży noworodek), przedwczesnego porodu, cięcia cesarskiego.
  • Odchudzanie się, niedojadanie grozi słabym rozwoje dziecka, wadami rozwojowymi, chorobami okołoporodowymi a nawet śmiercią dziecka.
  • Najzdrowszą obróbką termiczną jest gotowanie na parze, duszenie, zapiekanie, gotowanie w wodzie.
  • Pij letnią wodę, szczególnie gdy na dworze jest chłodniej. Aby wchłonąć wypitą zimną wodę Twój organizm najpierw musi ją sam ogrzać.
  • Najzdrowsze pieczywo możesz upiec sama. Wystarczy dobra mąka, zakwas i woda. Możesz dodać ulubione ziarna lub zioła i nie dodawać soli!
  • Mięso jedz razem z surowymi warzywami (poprawisz przyswajalność żelaza).
  • Unikaj margaryny, chipsów, ciastek kruchych, sosów i zupek w proszku, dań gotowych- producenci dodają do nich szkodliwe tłuszcze.

Zapisz się na mój newsletter!

Twój mail jest u mnie bezpieczny. Wysyłając swoje dane wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Zuzannę Kłos (kontakt@dietetykasmyka.pl) do wysyłki newslettera. W każdej chwili możesz cofnąć zgodę.
Tak, chcę!

Zobacz inne ciekawe wpisy